Tel. 035-2601601 - Mob. 06-46835369info@dare2explore.nl

Reisverslag van een schitterende reis door Tanzania

25-09-2014

Omdat ik als zelfstandig reisadviseur altijd hoog in het vaandel heb staan dat ik voor iedere klant een bijzondere, persoonlijke reis kan samenstellen, vind ik het belangrijk veel bestemmingen zelf gezien en ervaren te hebben. Zo ging ik op ‘inspectie’ naar Tanzania. Misschien wel het mooiste safariland van Afrika. Tijdens de reis heb ik kennis gemaakt met de diverse nationale parken en een inspectie gedaan bij verschillende lodges. Het was mijn eerst safarireis en wat voor een reis! Ongelooflijk! Ik heb mijn ogen uit gekeken: die schitterende natuur, al die impostante dieren en die mooie cultuur en diverse volkstammen…. En ja, ik heb de gehele big five kunnen zien!

Vertrek naar Tanzania
De reis start vroeg op Schiphol. Daar blijkt dat men ons heeft opgewaardeerd naar Business-class. Wat een luxe! Zeker als blijkt dat we vertraging hebben door een defect toestel. Nu kunnen we wachten in de KLM Businessclass Lounge en valt het wachten niet zo zwaar. 3 uur later dan gepland vertrekken we richting Kilimanjaro. Dankzij de goede service in de Businessclass, een glaasje champagne, de ruime stoelen en grote beenruimte gaan de 8,5 uur vliegen snel voorbij. Laat in de avond komen we aan op Arusha. We gaan snel slapen, want de volgende ochtend vertrekken we vroeg naar onze eerste safaribestemming.

Lake Manyara National Park
Vroeg in de ochtend vertrekken we in een jeep naar Lake Manyara National Park. Als reisagent is het belangrijk om de verschillende accommodaties te bekijken en daarom besluiten we onderweg nog even te stoppen bij de schitterende Duluti Lodge in Arusha. Een prachtige lodge! Ook deze lodge kan wat mij betreft op ons advieslijstje!
En dan nu op weg naar onze eigen lodge.
Zodra we het Nationale Park binnen rijden, gaat het dak van de jeep omhoog, zodat we op zoek kunnen gaan naar wilde dieren. Het is mijn eerste keer, dus de spanning giert door mijn lijf. Welke dieren zullen we nu al spotten? Het is al middag, de zon staat hoog aan de hemel en de temperatuur is inmiddels opgelopen tot boven de 30 graden, dus de kans is groot dat dieren moeilijk te spotten zullen zijn. Maar we hebben geluk: we zien giraffen, olifanten, waterbokken, impala’s en whartogs. Rijdend richting de lodge, krijgen we het schitterende meer Manyara in zicht. De oever lijkt roze gekleurd door een grote groep flamingo’s. In de middag komen we aan bij de lodge van AndBeyond. Ik zie een lodge met prachtige tree-lodges, hoog in de bomen. Voordat we aan onze middag gamedrive (safari) beginnen, krijgen we eerst een uitgebreide lunch, zorgvuldig verzorgd door de lodge. Terwijl we genieten van alle verschillende etenswaren, zitten de aapjes te loeren om ook een hapje mee te kunnen pikken.
Vervolgens dan echt op safari…. In grote open jeeps gaan we op pad en spotten opnieuw olifanten en tevens op afstand nijlpaarden, die hun dagelijkse modderbad aan het nemen zijn. We stoppen bij de hotsprings, waar we genieten van een zogeheten “sundowner”: met een glaasje Amarula in de hand kijken we over Lake Manyara, terwijl de zon indrukwekkend gekleurd achter de horizon zakt. In het donker rijden we weer terug naar de lodge voor een diner bij het kampvuur en een overnachting in onze luxe ‘boomhut’. Een mooie afsluiting van onze eerste safari dag.

Onderweg naar het uitstrekte Serengeti
Op safari gaan betekent vroeg slapen en ook vroeg weer op. Om kwart voor zes gaat onverbiddelijk de wekker en staat er een heerlijk ontbijt voor ons klaar. Na het ontbijt vertrekken we richting de wereldberoemde Serengeti. Eerst rijden we het Lake Manyara park uit. Op het moment dat we het water oversteken, komt er net een kudde olifanten de struiken uit om lekker water te gaan drinken. Wat zijn die dieren imposant van zo dichtbij! Verder onderweg zien we een grote kudde buffels en een bosbokkie. Hoog in de bomen zit een prachtig gekleurde bateleur te genieten van de zon. We rijden door de vruchtbare Karatu Hooglanden een prachtig berglandschap binnen. We rijden langs rode heuvels en akkers vol tarwe en koffieplantages. Onderweg passeren we traditionele Masai mannen op fietsen. Vroeger waren deze hooglanden ooit het centrum van blanke boeren. Inmiddels zijn deze plantages weer verdeeld onder de lokale stammen. Uiteindelijk komen we aan bij de ingang van het Ngorongoro Conservation Area. Door dit gebied loopt de onverharde weg naar Serengeti. Vanaf de weg kunnen wij kijken in de 600 meter dieper gelegen Ngorongoro Crater. De bovenrand van de krater bevindt zich op ongeveer 2285 meter hoogte. Via een kronkelende weg rijden we verder. Het landschap begint langzaam te veranderen en al snel rijden we op de geelgekleurde steppe vol acaciabomen. We stoppen kort bij een Masai nederzetting en de gids vertelt ons over hun leefwijze en dagelijkse routine. We rijden verder en onderweg passeren tal van Thomsons gazelles. Ik voel me helemaal enthousiast worden als we vijf leeuwinnen en een grote leeuw zien. Ze liggen heerlijk te rusten in de schaduw van de enige boom in het gebied.
In de middag komen we aan bij de Serena Serengeti lodge voor een lunch en een korte inspectie van de lodge. De lodge heeft een prachtig panorama. Vanaf het terras kijk je heel ver uit over de uitgestrekte vlaktes van de Serengeti. Na de lunch vervolgen we onze weg en er trekken steeds opnieuw de mooiste dieren aan ons voorbij: jakhalzen, grazende zebra’s en topis met hun jongen. Dit zijn snelle gazelles die vooral in het Serengeti Park voorkomen. Ook zien we twee Tawany eagles in de boom en een ‘kleine migratie’ van honderden zebras en gnoes die rondom ons de weg oversteken. Een fantastisch schouwspel. Terwijl we onderweg genieten van de mooiste zonsondergang, overvalt mij het ultieme safari gevoel: dit is zoals ik mij Tanzania had voorgesteld. In het donker komen we aan bij Grumeti Serengeti Tented Camp, gelegen aan de Grumeti rivier. We worden naar onze prachtige safaritenten gebracht. De tenten hebben elk een eigen veranda, met een wondermooi uitzicht over de rivier. Zo wil ik wel “kamperen”! We worden verrast met een heerlijk bush diner: we dineren in een prachtige setting vol fakkels in het midden van de Serengeti. De volgende ochtend moeten we weer vroeg opstaan voor een spannende gamedrive in de richting van de luxe Sasakwa Lodge.

Een afwisselende gamedrive in Serengeti
In de ochtend worden we vroeg gewekt door een wake up call. De dagelijkse wake up call houdt in dat er warme chocolade melk, thee of koffie naar de tent wordt gebracht, zodat je vervolgens rustig kan ontwaken op je eigen veranda. Onze wake up call wordt wel heel bijzonder, als korte tijd nadat de bediende de tentrits weer dicht heeft gedaan, deze opnieuw open gaat. Geschokt zitten we rechtop in bed als we oog in oog zijn met een baviaan, die het op onze koekjes heeft gemunt. Geschrokken dat ook wij hem met grote ogen aankijken, grist hij onze koekjes mee en vertrekt tot onze opluchting onmiddellijk! Hij deed niet eens de rits weer dicht! Inmiddels zijn wij wel klaar wakker en gereed voor de game drive!
De game drive start om half zeven bij de Grumeti rivier, waar een aantal nijlpaarden richting het water lopen. Leuk om deze logge dieren ook eens buiten het water te zien! Even verderop liggen een aantal krokodillen op de zandbank naast de rivier te zonnebaden. In de vijgenbomen naast de rivier gaan we op zoek naar de zeldzame colubus apen. Deze apen komen alleen hier in de Serengeti voor. We vinden er twee in de bomen, maar ze houden zich goed schuil tussen de bladeren. Vanaf de rivier rijden we over de uitgestrekte vlakte, waar we een grote kudde van ongeveer 50 olifanten voorbijgaan. Een imposant gezicht om hen zo rustig en onverstoorbaar in een grote rij achter elkaar te zien lopen.
Even verderop is het tijd voor een koffiestop. Er wordt een tafeltje opgezet en we worden uitgenodigd voor een kopje koffie, thee of warme chocolademelk met eventueel een scheutje Amarula. Dat laatste is nog wat te vroeg voor mij, ondanks de schok van de stelende baviaan! Rond half 10 zijn we weer terug bij de lodge voor een uitgebreid ontbijt, met uitzicht op de Grumeti rivier en de badende nijlpaarden. Na het ontbijt vertrekken we richting onze volgende lodge. De chauffeur is zo aardig om mij een (klein) stukje te laten rijden in hun gigantische safari-jeep. Dat voelt wel stoer! Onderweg zien we giraffen en heel veel spotted heyena’s. In de middag komen we aan bij de prachtig gebouwde Singita Sasakwa Lodge. Het is werkelijk schitterend gelegen op een heuvel, zodat je vanaf jouw immense cottage, met infinity pool, een bijna eindeloos uitzicht hebt over de vlakte.
Aan het eind van de middag is het tijd voor onze gamedrive met ranger Edward. We zijn de berg nog niet afgereden of we spotten een black mamba van ongeveer 2 meter, een van de meest giftige slangen in Afrika. Wel even slikken! Het begint langzaamaan te betrekken en al snel regent het en worden poncho’s uitgedeeld. Met de poncho’s nog aan, genieten we van een zonsondergang met acaciabomen op de voorgrond. Net voor het echt donker is komen we weer terug bij de lodge, waar een uitstekend diner voor ons klaar staat.

Spanning in de vroege gamedrive
Na heerlijk te hebben geslapen, vertrekken we vroeg voor een ochtend safari. We zijn nog maar kort op safari, als onze ranger Edward via de radio te horen krijgt, dat er een luipaard in een boom is gespot. We rijden er direct op af. De luipaard ligt zeer goed verscholen op een dikke tak. Ik zie wel zijn staart bungelen, maar het is lastig om de luipaard verder te zien. Plotseling springt de luipaard uit de boom tussen de struiken. We rijden snel om naar de andere kant van de struiken, maar eenmaal daar aangekomen blijkt de luipaard verdwenen…. Helaas! Extra alert rijden we verder en komen onderweg veel giraffen, gnoes en zebra’s tegen. We komen bij een rivier en zien vier leeuwinnen lekker luieren op de zandbank. Opeens zien we een leeuwin een sprint trekken richting een kudde zebra’s. Een hoop stof waait op en ik zie de zebra’s in paniek alle kanten oprennen. Helaas voor de leeuwin is het haar niet gelukt om een zebra te pakken te krijgen. Maar mijn hart ging wel als een razende tekeer!
De gamedrive komt langzaam tot een einde en we rijden rustig terug naar de lodge. Op de terugweg zien we nog een grote kudde olifanten in stoet onder weg naar de rivier. Dan ziet Edward verderop langs de weg een paar nerveuze zebra’s staan en hij wordt waakzaam. Hij wijst op twee cheeta’s. Hij rijdt snel met de jeep van het pad af en we zijn dan ook snel in de buurt van de twee cheeta’s. Op hun gezicht zit nog veel bloed, wat er op wijst dat ze korte tijd ervoor iets hebben gedood en gegeten. Even verderop komen we dan ook hun ‘kill’ tegen. Een Tawny eagle is zelfs nog aan het genieten van de laatste restjes van de cheeta kill. Al met al een zeer spannende ochtend gamedrive! Na de lange ochtend game drive is het tijd voor een laat ontbijt en een inspectie van de lodges en het Serengeti House, dat speciaal voor families of grote gezelschappen is gebouwd. Alles ziet er erg goed uit en is top luxe!
In de middag gaan we op weg naar Sabora Tented Camp. Onderweg komen we een topi familie en een banded mongoose tegen. Allemaal dieren, waar ik eerder nog nooit van had gehoord, laat staan had gezien! Het Tented Camp geeft het echte ‘Out of Africa’ gevoel en is al direct een van mijn favoriete verblijven tijdens deze reis. We hebben de tijd om even te genieten en te zitten bij ons verblijf. Dan hebben we weer een gamedrive in dit gebied, waar we een groep spotted hyenas met kleintjes, olifanten en zebra’s tegen komen. Eenmaal teruggekomen hebben we een borrel bij het kampvuur en een heerlijk diner. ’s Avonds worden we begeleid naar de tent, omdat doorgegeven is dat er op dat moment in de buurt olifanten rondlopen. Spannend!

Leeuwenfamilies en cheeta jongen, wat een geweldige dag!
Wederom gaat de wekker weer vroeg. Ditmaal starten we de dag met een vroeg ontbijt, zodat we de tijd hebben voor een extra lange gamedrive. Tijdens ons ontbijt komen er tot mijn verbazing giraffen aanlopen, om bij de waterhole te drinken. Fantastisch! Zo wil ik voortaan altijd de dag beginnen! Rond half 7 in de ochtend starten we met onze gamedrive. De gamedrive zal eindigen bij onze volgende lodge, Singita Faru Faru lodge. We zien in een flits een geschrokken bat eared fox, die zich te snel verstopt om zijn grote oren goed te kunnen observeren. We zien giraffen met jongen van ongeveer 3 maanden oud. Zeer schattig om te zien, zo’n statige familie! Dit is een veelbelovende start. We ontmoeten weer een kudde buffels, die lekker in de zon staan te grazen. Als we verder gaan zien we plotseling een grote familie van ongeveer 15 leeuwen liggen, genietend van de schaduw van de boom. Bij de familie zijn diverse jongen. Eén ervan is ongeveer 8 maanden oud en blijft ons nieuwsgierig volgen. Volgens Edward zou de vader leeuw in de buurt van de familie moeten zijn, maar we hebben hem niet kunnen vinden.
Wel zien we verderop diverse gieren in de lucht cirkelen. Dus daar zou iets moeten zijn…. Als we in die richting rijden, vinden we een grote leeuw met vrouw en kinderen. Blijkbaar hebben ze eerder in de ochtend een wildebeast te pakken gehad. Deze ligt half opgegeten in de buurt. Vader leeuw ligt voldaan uit te rusten, terwijl nog een aantal welpen heerlijk aan het eten zijn. Druk trekkend aan het vlees, hoor je de botten kraken. We kijken lange tijd op zeer korte afstand naar de familie. Ik vind het indrukwekkend om te zien hoe die interactie tussen deze sociale katachtige wilde dieren is. Een echte familie met ravottende kinderen en met af toe corrigerende, maar vooral meespelende ouders.
In de middag komen we aan in Singita Faru Faru lodge voor de lunch. We krijgen een korte rondleiding door de lodge. De kamers zijn schitterend met een panorama raam, dat uitzicht geeft op de waterhole. Mooier uitzicht kan je je toch niet indenken, want bush bokkies, bavianen en kuddes olifanten komen allemaal naar de waterhole om te drinken of te genieten van een verkoelend bad. Alsof je in een wilddocumentaire zit! We genieten van de verkoeling van het zwembad, dat ook uitzicht heeft op de lager gelegen waterhole. Plotseling wordt de lucht erg donker en begint het hard te waaien. Snel dus naar de kamer om ons om te kleden en overdekt te genieten van een overheerlijke high tea. Omdat het inmiddels hard regent, twijfelen we of een middag safari wel zinvol zal zijn. Door de regen is veel wild aan het schuilen en zijn de kansen aanzienlijk kleiner om dieren te spotten. Maar na die fantastische ochtend safari, wil ik graag toch mijn kans grijpen om op middag safari te gaan. Na een lange rit zonder al te veel wild gezien hebben, stuiten we plotseling op een moeder cheeta met meerdere jongen. Ik kan hen aanvankelijk moeilijk zien in het gele gras. Maar omdat we langzaam en voorzichtig dichterbij kunnen komen, kunnen we lange tijd de familie observeren, zonder dat zij er last van hebben. Wat ben ik blij dat we toch op middag safari zijn gegaan! Eenmaal terug bij de lodge is het inmiddels gestopt met regenen, waardoor we buiten bij het kampvuur een lekkere borrel kunnen nemen. Vervolgens diner en dan snel slapen. Voor de volgende dag staat namelijk een lange rit gepland naar de Ngorongoro Crater Lodge, waar we onze laatste nacht in Tanzania zullen verblijven.

Diep de Crater in… Zullen we nog de rest van de big five spotten voor ons vertrek?
In de vroege ochtend rijden we richting de Ngorongoro Crater. We zijn nog nauwelijks op weg en spotten alweer vele zebra’s, olifanten en giraffen vlak langs de weg. We rijden Grumeti Reserve uit en komen nu in een drukker gebied van de Serengeti. Eli, onze chauffeur, doet het dak van de jeep open en dit blijkt niet zonder reden. In de verte zien we meerdere jeeps stil staan, dus dit moet betekenen dat er iets bijzonders is… Ja hoor, daar loopt een mannetjes luipaard vlak langs de weg. Omdat luipaarden zich niet zo snel laten zien, is het een behoorlijke drukte van jeeps die allemaal de beste positie in willen nemen om hem goed te kunnen zien. Eli rijdt snel door en uiteindelijk hebben we de beste positie en kunnen we de luipaard goed observeren. De luipaard lijkt zich niets van de drukte aan te trekken en loopt met zijn soepele tred vlak achter onze jeep langs naar de overkant van de weg, waar hij langzaam verdwijnt tussen het droge gras.
Rond het middaguur begint de afdaling richting de krater. De Ngorongoro Crater heeft een doorsnee van 17 – 21 kilometer. De kraterwand schermt het gebied af tegen toevallige migraties van dieren en in de krater is een dan ook een eigen flora en fauna. Er leven permanent naar schatting 25000 grotere zoogdieren. Als we afdalen, treffen we een prachtig landschap aan. Aan de oever van het zoutmeer staat een hippo. Als we verder door rijden over de geelgekleurde vlaktes, zien we heel veel gnoes, whartogs, struisvogels en zebra’s. In het groene gedeelte zien we cori bustards en secretarisvogels. Bij de picknickplaats zien we 3 leeuwen tegen een verkoelende waterton aan liggen. Na de lunch rijden we verder en zien een leeuw op de heuvel staan, net als bij de Lion King! Een imposant gezicht met de blauwe lucht op de achtergrond. We rijden verder door het schitterende landschap. En ja hoor, in de verte, zien we twee neushoorns. Gigantische dieren die zo uit de prehistorie lijken te zijn weggelopen. Hoewel behoorlijk ver weg en alleen te zien met onze verrekijker, toch kunnen we nu zeggen dat we de gehele big five hebben gespot!
Aangekomen bij Ngrongoronro Crater Lodge waan ik mij de koningin, weliswaar in safarikleding, maar toch. We krijgen namelijk zo’n warm welkom. Het personeel staat ons op te wachten met champagne en gezang. Vervolgens worden we door onze privé butler naar de kamer gebracht. De kamers zijn werkelijk schitterend, met een adembenemend uitzicht over de krater. Het bad met rozenblaadjes staat gevuld klaar en een flesje champagne staat er uitnodigend naast. Heerlijk even ontspannen en bijkomen, alvorens we beginnen aan onze sundowner. Terwijl we vervolgens genieten van onze sundowner, krijgen we plotseling een optreden van de lokale masai, vol zang en dans. We vallen van de ene verbazing in de andere. In het restaurant staat onze tafel gereed, omringd door rozenblaadjes. Tussen de gangen door komt het personeel zingend en dansend langs, wat een feest…Beter kan onze laatste avond niet eindigen!

Terug naar huis…
Na het ontbijt begint onze rit terug naar Arusha. In Arusha hebben we een lunch in de prachtige tuin van Arusha Coffee lodge. Vervolgens rijden we door naar Lake Duluti, waar we een dagkamer tot onze beschikking hebben. We kunnen nog even heerlijk genieten bij het zwembad en ’s avonds ontspannen dineren. Dan even opfrissen, alvorens naar het vliegveld te gaan voor onze vlucht terug naar Amsterdam.

Al met al kan ik terugkijken om een werkelijk fantastische reis. Het was mijn eerste safari en dit zal zeker niet mijn laatste safarireis zijn. De spanning van een gamedrive, het zien van de dieren in hun natuurlijke habitat en de grote diversiteit aan culturen maakt Afrika tot een geweldige bestemming. Snel meer ontdekken van dit geweldige continent!

Heb je bij het lezen van dit reisverslag ook safarikriebels gekregen? Wil je graag tips en advies over deze of een andere bestemming? Neem dan snel contact met ons op, wij adviseren je graag!